2018. július 1-jétől a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számlákról cégednek kötelezően adatot kell szolgáltatnia.
Tehát minden kibocsátott számla (plusz a számlával egyenértékű okiratok) adatszolgáltatását július 1-től a kiállítás után elektronikusan teljesíteni kell. Mi történik, ha számlázó programot használsz? Ilyenkor a számla adatait a számlázó programból emberi beavatkozás nélkül, nyilvános interneten keresztül azonnal, a számla elkészülése után rögtön továbbítani kell a NAV-hoz.
Mi a teendő kézi számlázás esetén?
Nyomtatvány, például számlatömb alkalmazásával történő számlázás esetén a számla adatait webes felületen kell rögzíteni. Az adatszolgáltatást ráadásul 5 naptári napon belül kell teljesíteni. Az 500 ezer forint vagy annál nagyobb összegű áfát tartalmazó számla adatait azonban már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen.
Hogyan érinti ez a változás a számlázó programodat?
A számlázó programnak biztosítania kell a kiállított számla, számlával egyenértékű okirat elektronikus továbbítását az adóhatósághoz. Azonban csak azokat, ahol az áfa értéke eléri a 100.000 ft-ot. Tehát a számla kibocsátására alkalmas számítástechnikai programnak, programfunkciónak, programmodulnak kell teljesítenie ezt az adatszolgáltatást.
Még akkor sem mentesülsz az adatszolgáltatási kötelezettség alól, ha például az általad használt program külföldi fejlesztésű. Az adatszolgáltatási kötelezettség ugyanis minden belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra kiterjed.
A számlázó programnak automatikusan észlelnie kell a kiállított számláról, hogy fennál-e az adatszolgáltatási kötelezettség. Ezzel tehát nem kell foglalkoznod.
A számlázó programoknak ezután is rendelkeznie kell adatexport funkcióval. A most bevezetett online adatszolgáltatás funkció ettől független. Az adatexport funkció arra szolgál, hogy az ellenőrzés alá vont adóalany az adóhatóság által kezelhető elektronikus formában és módon adja át az összes számlájának teljes adattartalmát a revízió számára. Ennek megfelelően az adatexport az adóalany valamennyi számlázó programmal előállított számlájának adattartalmát érinti, nem csak azon számlákét, amelyekről adatot kell szolgáltatnia.
Még néhány fontos információ:
- A számlázó programnak a kiállított számláról, vagyis olyan számláról kell adatot szolgáltatnia, amelyen újabb adat feltüntetésére vagy bármely adatának törlésére, felülírására már nem biztosít lehetőséget a program, ennek megfelelően az adatszolgáltatás után a számla adatait a NAV-nak teljesített adatszolgáltatást alátámasztó, igazoló adatokkal sem lehet kiegészíteni.
- Fontos még, hogy harmadik országba teljesített adómentes termékértékesítésről számlázó programmal kiállított számla adatairól nem kötelező online adatszolgáltatást teljesíteni.
- Áthárított adó hiányában az adatszolgáltatási kötelezettség nem terjed ki az Áfa tv. 142. §-a alapján fordított adózás alá eső ügyletekre.
- Az adatszolgáltatásnak emberi beavatkozás nélkül, a számlázó programból automatikusan kell történnie.
Milyen teendőid vannak tehát?
- Minden cégnek regisztrálnia kell a NAV megfelelő oldalán. A REGISZTRÁCIÓ ELŐFELTÉTELE az Online adatszolgáltatásnak.
- Javasoljuk, hogy vedd fel a kapcsolatot a könyvelőddel, aki elvégzi a regisztrációt. Persze ezt akár önállóan is elvégezheted.
- A lenti link mögött pedig rövid tájékoztatást találsz a regisztrációról. Az oldalon (alul) felhasználói útmutatót is találsz a regisztráció elvégzéséhez. https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol
- A további részletetket pedig egyeztess a számlázó programod fejlesztőjével.
Az online adatszolgáltatás indulása tehát 2018. július 01.
A Cégmenedzser Vállalatirányítási Szoftvere a számlázásodat is nagyban megkönnyíti
Ráadásul most díjtalanul kipróbálhatod a tudását. Ehhez csak le kell töltened a szofver díjtalan demo verzióját. Eddig 12.773 letöltésnél járunk!
A demo verziót innen tudod letölteni: