Gyakran hallani most a cégvezetőktől, hogy ugyan az idei évet jól zárják, de a jövőt tekintve bizonytalanok, a jelenlegi gazdasági helyzetben nem túl egyszerű gyakorlatiasan felkészülni 2023-ra. Annyi bizonyos, hogy jól működő, kiszámítható vállalkozást csak egy átgondolt, tudatosan felépített üzleti stratégia mentén lehet vezetni.
Egy fontos pont minden vállalkozás életében eldönteni a kérdést, hogy a terméke / szolgáltatása vitamin-e a vevőknek vagy gyógyszer. A jelenlegi gazdasági környezetben minden ezen a kérdésen múlik.
A vitaminról könnyebben lemondanak az ügyfelek, a gyógyszert viszont mindenképpen megveszik, beveszik. De nemcsak arról van szó, hogy válságos időkben mindenki olyan szolgáltatást és terméket keres, amelyek az alapvető szükségleteket elégítik ki. Egy jó vállalati stratégia része az ügyfélélmény is. Vagyis nemcsak a termékre, szolgáltatásra érdemes hangsúlyt fektetni, hanem a „Hogyan?” kérdésre is.
A jó üzleti stratégia megalkotása arra teszi a hangsúlyt, hogy miképpen lehet a termék olyan „vitamin”, ami szükséges, ugyanakkor élményt is nyújt a vevőnek. Ugyanis az ügyfélélmény még minden időszakban válságállónak bizonyult.
A másik különbség a gyógyszer és a vitamin között, hogy míg a gyógyszer reaktív, és nem ad élményt, a vitamin preventív, megelőző hatása van. De hogyan lehet felkészíteni egy céget a proaktív intézkedésekre, megvalósításra?
A válaszra szemléletes példát ad az emberi agy, amely állandóan információkat gyűjt a testünkből, de a külső ingerekből is táplálkozik. A begyűjtött adatokból az agy előrejelzéseket és becsléseket ad, amellyel felkészíti a testet a várható energiaszükségletre.
A vállalati stratégiára gondoljunk úgy, mint az agyra az emberi szervezetben, amely állandóan együtt él a szervezettel, és méri a tudást, a kapacitást, illetve a folyamatokat. De nem felejtkezik el a külső ingerekről, jelen esetben az ügyfelekről, a potenciális érdeklődőkről és az ő igényeikről sem.
Cégvezetőként gazdálkodnunk kell a vállalatunk energiakészleteivel: a cég tudásával, a kollégák kompetenciájával, a beszállítókkal, a folyamatokkal, a pénzeszközökkel. Ha van egy ilyen „agy”, vagyis üzleti stratégia, akkor pontos előrejelzéseket kaphatunk az energiagazdálkodást illetően.
Hogyan optimalizáljuk a céges energiakészleteinket?
Az alábbi három szempont segíthet ebben.
- Árbevétel, cashflow, fedezet – mire készítsük fel a céget.
- Működés optimalizálása – hogy a terveket ki tudjuk szolgálni.
- Kockázatmanagement – hogyan lehet felkészülni a kockázatokra.
Ezek együttes használata eredményezi, hogy jól működő, a piaci viszonyoknak megfelelő üzleti stratégiát lehessen kialakítani és működtetni.
Egy vállalatirányítási rendszer rengeteg adattal tud szolgálni az „agynak”, vagyis az üzleti stratégiának. Próbáld ki díjnyertes vállalatirányítási rendszerünk demóját: