…de mi a siker receptje, és hogyan tudod használni ezt a cégedben?
A titok nem csak a fizikai, hanem a mentális felkészülésben rejlik. Ilyen esetben mindig van egy jól körülírható (SMART) cél, ami a csapat minden tagjának egyértelmű. Van egy pontos mászási terv, mely a napi sprinteket, mérföldköveket tartalmazza. Van egy lelkes, a célokat előre ratifikáló csapat, mely elhiszi, hogy el lehet jutni a célig!
A lenti két ábrán egy cég növekedési ütemét, a másikon egy mászási tervet láthatsz:
Bár az értékesítési ábra 12 hónapot, míg a mászási terv 12 napot ölel fel, mégis tanulságos lehet az ábrák elemzése.
Akklimatizálódnia egy vállalatirányítási rendszernek is kell
Nagyon sok esetben találkozunk a vállalatirányítási rendserünk bevezetése során azzal a problémával, hogy a munkatársak nem tudják miért lesz ez jó nekik. Először csak a pillanatnyi többlet terhet érzik, ezért el kezdik szabotálni a bevezetést.
Valószínű, hogy Te vezetőként, tudod hova viszed csapatodat, és Te már láttad, hogy a célnál milyen előnyök várnak rátok. Ha ez túl nagy távolságban van kollégáid realitásától, akkor először csak kinevetnek (persze csak a hátad mögött), majd nem tartanak veled célod irányában. Ez nem az Ő hibájuk. A jó megoldás az, ha mindig csak a következő mérföldkőre (hegymászásban a következő táborra) koncentráltok.
Természetesen a célban is illik ezt megelőzően megállapodni, még akkor is, ha ez kollégáidnak távolinak tűnik. Ha jó vezető vagy (mint a hegymászásban a túravezető) akkor követni fognak.
Ha egy mérföldkövet elértetek, akkor azt érdemes megünnepelni, aztán a következő mérföldkőre koncentrálni. Ha ezt így csinálod, rövid idő alatt hiteles vezető leszel, kollégáid pedig, akár 2-3 mérföldkővel előbbre is látni fognak.
Hogyan kontrolláld a „mászást”?
- Célkitűzés
Az egyik legnagyobb hiba a KKV szektorban (rögtön azután, hogy nincsenek vállalati célok), hogy nem reális, vagy elérhető célokat tűznek ki a vezetők. A másik ilyen hiba, amikor csak az előző évek bázisszámához viszonyított növekedés a cél. Egy munkatárs nem tud azonosulni azzal, hogy vállaltunk 100 millió forinttal emelje meg az árbevételét. (lefordítva: a főnök legyen gazdagabb)
Sokkal inkább olyan célokat kell kitűzni, melynek elérése miatt, megnőhet az árbevétel a fenti összeggel. Például: „Jövőre 10 helyett12 lakás értékesítése a cél!” „12 helyett 14 gép legyártása és átadása a cél!” „Az Ügyfél elégedettség növelése 20%-kal!”
Ebben az esetben nagyon jól be lehet állítani a mérföldköveket, az éves terv szintjén, és láthatóvá válik a cég dolgozói számára, hol tartanak a cél eléréshez kitűzött ösvényen.
- Erőforrás tervezés
A munkaerőhiány egyre nagyobb probléma Magyarországon, ami sajnos negatívan befolyásolhatja a növekedési terveket. Azt is látni kell, hogy a hazai KKV szektor hatékonysága minimum 40%-kal kisebb, mint a nyugat európai versenytársaké. Ezt érdemes feltérképezni, hiszen, ha a vállalti folyamatokat a legideálisabbra hangolod, akkor munkatársak felvétele nélkül is növekedhet a cég.
Sok esetben találkozunk olyan cégekkel, akik a megváltozott piaci igényeket a 10 évvel ezelőtti struktúrákkal akarják kiszolgálni, ami persze lehetséges, de nem hatékony. Csak a pénzügy területéről hadd említsek 2 példát. Az elektronikus számlázási lehetőséggel (e-számla) nem kell postán ajánlottan feladni a számlákat, ezzel időt és pénzt is meg lehet takarítani. Ha a kiállított számlákat egy profi számlamonitoring cégre bízod, akkor a kintlévőség kezelésre fordított idő, akár 90%-kal is csökkenhet.
Az erőforrások ideális felhasználásnak másik eszköze, hogy nem a tradíciókra alapozva végeztetsz munkát a kollégákkal, hanem a munkatárs kompetenciái alapján, amit érdemes időközönként fejleszteni!
Gondold végig, ha nem vagy olyan erőben, hogy végig cipeld a Mont Blanc felé vezető úton a felszerelésed, vagy nem tudsz sátrat állítani 70 km/h-s szélben, akkor mit kezdenél, tapasztal serpák nélkül?
- Mérési és kontrolling rendszer
Az egyik legfontosabb motiváló eszköz egy cég életében, hogy a legfontosabb értékei mérve legyenek. Sok ügyfelemtől halottam már, hogy nem kell a munkatársak munkáját mérni, mert ha kontrollt vezetne be, akkor a munkatárs elmegy a bizalmatlanság miatt. A másik véglet, amikor a vezető mindent kontrolálni akar, és ez nyomorítja meg a „főnök-beosztott” viszonyt.
Egyet leszögezhetünk: kontroll nélkül nincs sikeres cég! Egy hegymászó túra esetén sem mérnek 100 adatot, pedig sok esetben a hegymászó élete a tét! De a hegymászók sem csak az érzékszerveikkel tájékozódnak, hiszen már ide is betört a digitális technológia. Műholdas telefon, „okos óra”, 10 perc pontosságú meteorológiai előrejelzés…
A munkatársak igenis tudni akarják, hogy az általuk elvégzett munka milyen minőségű volt, és egy jó vezető mindig ad visszajelzést. Ha ennek a cégben nincs kultúrája, akkor az olyan, mint ha vezetőszár nélkül akarnál versenyhintót vezetni.
Ha nincs objektív mérőszám, melynek segítségével visszajelzés tudsz adni, akkor nem céget, hanem egy kalákát építesz.
Ahhoz, hogy a célodat elérd, pontos, megbízható helyzetjelentésre van szükséged (Most hol vagy? Melyik alaptáborban a hegyen?). Ezután, a folyamatos mérések eredményeképpen mérnöki precizitással fogod látni, hogy céged hol is tart.
Persze könnyű ezt mondani, hiszen, ha nincsenek megfelelő eszközeid, akkor ez inkább rémálom, mint kényelmes túraútvonal. Ahogy már említettem, a hegymászókhoz is betört a digitális transzformáció, ezt Te cégednek sem elérhetetlen.
Próbáld ki díjtalanul a Cégmenedzser Vállalatirányítási Rendszerét
Ha szívesen kipróbálnál díjtalanul egy olyan szoftvert, amely megad céged számára minden adatot, számot, statisztikát, amely ahhoz kell, hogy minden körülmények között jó döntéseket hozz, akkor töltsd le A CÉGMENEDZSER DEMO szoftverét!