Amikor az APPLE 1997-ben csődközeli helyzetben volt, és Steve Jobs visszakerült az élére, a vállalat összesen 135 terméket gyártott. Jobs azt kérte a vezetőitől, hogy nevezzék meg a 10 legjobb stratégiai terméket.
Amikor ezeket begyűjtötte, akkor derült ki, hogy mindösszesen 4 olyan termék volt a portfólióban, amit mindegyik vezető megemlített. Döntött, és 131 terméket nem gyártottak többé, csak erre a 4-re koncentráltak.
Azt mondta: „Most már lesz elég pénzünk ahhoz, hogy ezzel a néggyel újra felvirágoztassuk a céget.” Mára az APPLE a világ egyik legértékesebb cége lett. De hol a párhuzam egy magyar kkv-vel?
Plusz terheket ró a cégekre a home office. Mind eszközökben, mind ellenőrzésben, mind fegyelemben. Nehéz elképzelni, hogy jutna fel a csúcsra egy labdarúgó csapat, amelynek minden tagja otthon készül a hétvégi meccsre. Pedig jelenleg a magyar cégek nagy része így működik.
Minden nagy siker egy nagy felülvizsgálattal kezdődött
Felhasználóinknak minden évben azt javasoljuk, hogy a teljes termék- és szolgáltatási portfóliót vizsgálják felül. Azonban nem elég, ha azt nézzük, mi hozott profitot, és mi vitte azt. Az alábbiakat is érdemes vizsgálni:
- Melyikből származott a legtöbb/legkevesebb profit?
Nem szabad csak árbevételre hagyatkozni, mert nem a forgalomért, hanem a profitért dolgozik a cég minden munkatársa. - Melyikhez kellett a legtöbb/legkevesebb élőmunka?
A költségracionalizálás korát éljük, így nem mindegy, mekkorára kell duzzasztani a szervezetet ahhoz, hogy sikereket érjen el a vállalkozás. Az erőforrás-tervezés az egyik legnehezebb feladat egy cég életében. - Milyen vevőkör vásárolta ezeket?
Olyan vevők, akikre hosszú távon számítunk, vagy éppen csak a legárérzékenyebbeket sikerült bevonzanunk. Mennyire támaszkodik a cég egy-egy vevőre, hiszen, ha kevés van belőlük, akkor a cég kiszolgáltatottá válhat. Mennyire lojálisak? Milyen területen tevékenykednek? Mennyire tudnám specifikálni termékemet, szolgáltatásomat rájuk? - Az ügyfél-elégedettség mely termékeknél volt a legmagasabb?
Ha egy termék nem tartalmaz elegendő profitot, ráadásul rengeteg energiabefektetés szükséges ahhoz, hogy az ügyfél-elégedettség magas legyen, akkor érdemes elgondolkodni, hogy van-e olyan termék vagy szolgáltatás, amire le lehet cserélni.
A Steve Jobs hozzáállást ma már szoftverek viszik a cégekbe
Ma a piacon lévő vállalatirányítási vagy ügyviteli szoftverek önmaguk nem alkalmasak ilyen jellegű elemzésekre. Ehhez nagyon fejlett CRM-re, munkaidő-kimutatásra, projektszemléletre és Vezetői információs rendszerre van szükség.
- A Cégmenedzser alkalmas arra, hogy ügyfélprofilokat alakítson ki, és szegmensenként megvizsgálja az árbevétel és termékportfólió elosztását.
- Munkatársa munkaidejét mérhetővé teszi projektenként, vagy éppen vevői rendelésenként.
- Az ügyfél-elégedettséget szintén a Cégmenedzseren belül vizsgálhatja.
- Vezetői információs rendszere (VIR) az egyik legfejlettebb a piacon, és az egyetlen, amit együtt szállítanak a vállalatirányítási szoftverekkel.
16 szoftvert „gyúrtunk” egybe, és így nincsenek egymástól elkülönülten működő szoftverek, amik egymással nem kommunikálnak, és napok alatt sem lehet pontos kimutatásokat készíteni belőlük. Így a Steve Jobs féle felülvizsgálat akár egyetlen kattintással elvégezhető. Bárhol. Bármikor.