Ideális esetben az üzleti döntések 80%-ban tudatosan, adatok alapján történnek

3

Amberger Árpáddal a Globomax Zrt. vezérigazgatójával és Turi Sándor kereskedelmi vezérigazgató-helyettessel beszélgettünk a Cégmenedzser bevezetése kapcsán.

Melyek azok a legfontosabb területei a cégnek, ahol már a kezdetektől fogva szerettétek volna mérni az adatokat?

Amberger Árpád:

Már a kilencvenes évek végén foglalkoztam olyan management technológiákkal, melyek alapja a statisztikai adatok alapján történő döntéshozás volt. Ennek a lényege, hogy mindenről gyűjtsünk adatokat és készítsünk statisztikákat.

Tetszett ez a dolog, és azt gondoltam, hogy innentől mindent mérni fogok, de ebbe sajnos gyorsan beletört a bicskám, mivel a gyártás, telepítés és szervizelés területén nem voltak olyan egymás után ismétlődő feladatok, melyek referenciapontként szolgáltak volna. Így, viszonyítási pontok nélkül nem tudtuk objektíven mérni ezeket a folyamatokat.

Tehát lényegében két évtizede keresek egy olyan megoldást, amivel hatékonyan tudok ennyire szerteágazó területeket mérni.

Azt gondolom, hogy az értékesítési statisztikákhoz képest, ahol viszonylag objektíven mérhetőek az eredmények, egy összetett fejlesztési folyamatok esetén, ahol kreatív feladatok vannak, jóval bonyolultabb egy egzakt hatékonyságmérést bevezetni.

Turi Sándor:

A Cégmenedzser volt a 8. vállalatirányítási rendszerbevezetés, amiben részt vettem. Azt tanultam meg ez idő alatt, hogy nincs olyan, hogy legfontosabb adat, legfontosabb terület, hiszen a vállalat teljes vertikumából szükséges adatokat nyernünk, ez az alapja a működésnek. Még azt amire azt mondjuk, hogy szubjektív, tehát akár egy kreatív munka, azt is mérni kell. Nincs olyan hogy legfontosabb terület a cégben. 

2019-ben felvázoltunk egy 6 éves, nagyon dinamikus értékesítési tervet, melynek során két és félszeres bevételnövekedést akarunk elérni.

,,Ahhoz hogy egy ilyen szintű növekedési ütem tartható legyen, elengedhetetlen, hogy mérni, strukturálni, elemezni tudjuk az adatokat."

Amberger Árpád:

Nekem a fő célom a differenciált bérezés, a prémium valódi teljesítmény alapján történő szétosztása volt.

Mindig törekedtünk arra, hogy hatékonyság alapján osszuk szét a kollégák között a bónuszokat, de ebben eddig szubjektív tényezők is közrejátszottak. A célom, hogy teljesen objektív módon történjen ez a folyamat, hogy minden kolléga elhivatott legyen a lehető leghatékonyabb működés elérésében.

Korábban milyen módon próbáltátok ezeket a folyamatokat átláthatóbbá tenni? Mi volt a probléma ezekkel a megoldásokkal?

Amberger Árpád:

Bár volt ERP-nk, a klasszikus értelembe véve sokkal inkább csak mint egy ügyviteli rendszert használtuk, és nem mint komplex vállalatirányítási rendszert. Számlázás és a raktárkezelés valósult meg belőle, utóbbi is csak félig meddig, mert például az év végi leltárt nem tudtuk elvégezni a programból. A korábbi ERP mellett egy projektkezelővel mértük a fejlesztőink hatékonyságát, illetve volt egy külön ügyfélkapcsolatkezelő megoldásunk.

Tovább bonyolította a dolgokat, hogy a készlet egy helyben telepített, kliensalapú megoldás volt, míg az ügyfélkapcsolati szoftver webes alapon működött.

A kimutatásainkat Excel táblákkal próbáltuk megoldani, de olyan szintű makrókat kellett itt használnunk, ami már nagyon nehézkessé tette ezek kezelését. A hivatkozások átfűzése rengeteg kapacitást elvett, ráadásul osztályonként és személyenként is készítünk statisztikákat, tehát sok-sok Excelünk volt.

Turi Sándor:

Utólag azt gondolom, hogy a folyamataink sem voltak rendben, amellett, hogy nagyon sok külön programban kezeltük őket. Örök dilemma, hogy a vállalat működése hogyan képes beépülni egy vállalatirányítási rendszerbe. 

,,Nem egy rendszertől kell várni azt, hogy rendben lesznek a céged folyamatai, hanem fordítva"

Akkor lehet jól bevezetni egy rendszert, ha megvannak azok a folyamatok, amiket a rendszerbe le lehet képezni. Tehát a jól átgondolt működés alapfeltétele, nem következménye egy program bevezetésének.

Mi volt a gond az előző ERP rendszerrel?

Amberger Árpád:

Úgy éreztük, nem kaptuk meg a szükséges támogatást. Azt ígérték, hogy nagyon átfogó kimutatásaink lesznek, ahol grafikusan kirajzolva látjuk a cégünk eredményeit, ebből aztán 3-4 év alatt sem lett semmi. Ugyan néhány riportunk elkészült, de ezekből nem tudtam értékelhető adatokat kiolvasni. Utólag úgy érzem, nagyon szoftveres fejjel gondolkodtak, nem látták annak a fontosságát, hogy egy riport mennyire informatív.

Turi Sándor:
A korábbi megoldásainkkal sok apró „mozaikunk” volt, de soha nem állt belőle össze a teljes kép. Például láttam a Vevőkontaktok számát, de a folyamatok konverzióját már nem tudtam nyomon követni. Hiába rögzítették a kollégáim az adatokat, végül a legfontosabb számokat mégsem tudtam a rendszerből kinyerni.

Mi alapján kerestetek új rendszert? Mit tapasztaltatok a piacon?

Amberger Árpád:
Korábban úgy gondoltuk, hogy az a jobb, ha több egyediséget kezel egy program, mert így jobban a mi igényeinkre tudják szabni. Így viszont beleléptünk abba a csapdába, hogy a nem tökéletes folyamatainkat képeztük le a korábbi rendszereinkben.

A Cégmenedzser bevezetésekor már úgy álltunk hozzá, hogy hajlandóak leszünk kompromisszumokat kötni, és finomítani a folyamatainkon annak érdekében, hogy jobban belepasszoljanak egy kiforrott vállalatirányítási rendszerbe.

Milyen szempontokat vettetek figyelembe a megfelelő szoftver kiválasztásánál?

Amberger Árpád:
Bizalom és referencia. Sokan hiszik azt a piacon, hogy remek rendszerük van, pusztán mert néhány funkciót leprogramoztak már.

,,A Cégmenedzsernél valóban úgy tapasztaltuk, hogy rendelkeznek azokkal az iparági ismeretekkel, amik a mindennapokban is használhatóvá tesznek egy ilyen rendszert."

Turi Sándor:
A „mérni, mérni, mérni” szempontot tartottam a legfontosabbnak. Ha ez nem lett volna meg, akkor biztos vagyok benne, hogy nem szavazok erre a megoldásra. Nagyon tetszettek a NonStop riport kimutatásai, mert láttam, hogy a korábbi rendszerből mekkora szenvedés volt bármilyen döntés segítő riportot kinyerni.

Az értékesítési csapat hozzáállása is nagyon tetszett. Konstruktív eszmecsere zajlott köztünk, hogy milyen problémáinkra milyen megoldást tudnak kínálni.

Hogyan zajlott a bevezetés?

Amberger Árpád:
Túlzás nélkül mondhatom, hogy a korábbi tapasztalatainkhoz képest teljesen más szintű volt a közös munka a Cégmenedzser Projektmenedzserével, Ilonával.

Nagyon sok múlik azon, mikor látod, hogy érti, mit és miért akarsz. Úgy érzem a Cégmenedzsernél ez a szakmai felkészültség nagyon erős. A korábbi tapasztalataim alapján azt gondolom, ez legalább olyan fontos, mint a fejlesztői háttér, hisz hiába erős egy szoftver programozói oldalon, ha vállalatvezetési szempontból nincs releváns tapasztalatuk.

Hogyan reagáltak a kollégák az új vállalatirányítási rendszer bevezetésére?

Amberger Árpád:
Kisebb adminisztrációs terhek miatt a kollégák zsörtölődtek, de most már ők is látják az előnyeit.

Turi Sándor:
Az emberek az újdonsággal szemben elsőre mindig ellenszenvvel viseltetnek. Nyilván mi is átestünk ezeken a lépéseken, hirtelen a korábban nem szeretett megoldásokhoz is ragaszkodtak volna a kollégák, csak hogy ne kelljen egy új programot bevezetni. Azt gondolom mára már minden kolléga készség szinten kezeli a szoftvert.

Most jönnek a rácsodálkozások, hogy mennyi előnyük származik a váltásból. Pl. a korábbi rendszerhez képest, sokkal könnyebben és gyorsabban tudunk ajánlatot készíteni, ezt például kifejezetten szeretik a kollégáink.

Melyik területnek segített a legtöbbet az új program?

Amberger Árpád:
A vezetőség munkáját a vizuális kimutatásokkal. A hétfői céges megbeszéléseken Excelek helyett minden osztálynak a saját kimutatásait nézzük, így minden egyszerűbb és sokkal-sokkal gyorsabb.

A Cégmenedzser Akadémia videós anyagai mennyiben segítették a betanulás folyamatát?

Amberger Árpád:
A videós anyagok nagyon sokat segítettek. Nálunk az volt az alapvetés, hogy minden kollégának legyen jogosultsága a Cégmenedzser Akadémiához és mindenki nézze meg a program funkcióit. Ez egyrészt a ráhangolódást is segítette, mert a bevezetés során a kollégák már tudták, milyen felületeken mit kell majd csinálniuk, így jóval kisebb volt az ellenállás céges szinten.

Másrészt rengeteg időt megtakarítottunk azzal, ha valamit keresnünk kellett, akkor a videókból utána tudtunk nézni.

Azt gondolom, hogy ezek az anyagok sokat emelnek a Cégmenedzser brandjén, hisz látszik, mekkora hangsúlyt fordítanak arra, hogy sikeresen be tudják vezetni a programot.

Turi Sándor:
Nagyon klasszak voltak a videós képzés anyagai. Hihetetlen mennyiségű munkát tettek ebbe bele a Cégmenedzser munkatársai. Annyira megtetszettek ezek, hogy a saját cégünkben mi is készítettünk ilyeneket a partnereink számára, aminek ugyancsak nagy lett a sikere!

Ha össze kéne hasonlítani, a vállalkozásotok Cégmenedzser előtti és utáni működését, mit tartasz a legnagyobb különbségnek?

Turi Sándor:
Struktúráltabbá tette a működésünket. A döntéseink nagy százalékánál mostantól releváns adatok állnak a rendelkezésünkre, nem kell “vakon” irányítanunk a céget.

Úgy gondolom, ideális esetben a döntések meghozatala 80%-ban tudatosan történik,  20%-ban pedig megérzésből, intuitív módon.

,,A Cégmenedzserrel a jövőben lehetőségünk lesz sokkal inkább objektív módon, adatok alapján üzleti döntéseket hozni."

Ha érdekel, hogy a Cégmenedzser milyen megoldásokkal tudja segíteni a cégedet, akkor próbáld ki a demónkat vagy kérj kötelezettségektől mentes ajánlatot!

referenciáink

Ahol már a Cégmenedzser díjnyertes szoftverét használják